Thursday, July 03, 2008

Conceptueel Werk























Schoolopdracht

Hoe zou het werk van een psychiatrische patiënt er uit zien als hij zou werken met een ander m
edium waar normaal een psychiatrische patiënt niet zo vaak mee werkt. Redenen hiervoor kunnen zijn dat het andere medium een specifieke voorkennis vraagt. Of dat het medium te technisch is en dus een te grote leercurve heeft voor de desbetreffende persoon. Voorbeelden van deze verschillende media kunnen bijvoorbeeld zijn: Fotografie, film of geluid. Uiteindelijk heb ik voor fotografie gekozen, dit omdat ik hier een kleine interesse voor heb. Als onderwerp om te fotograferen heb ik na onderzoek, wat bestond uit het analyseren van diverse outsiderkunstenaars, gekozen voor cosmetica advertenties. Dit omdat mij opviel dat de meeste outsiderkunstenaars een verwrongen beeld van de maatschappij e.d. hebben. In de meeste cosmetica advertenties wordt alles perfect voorgesteld (schoonheidsidealen etc.). Daarom ben ik deze beelden als het ware 'kapot' gaan maken met fotografie door te spelen met sluitertijden, diafragma's en diverse objecten voor de lens te houden. Een van de doelen die ik mij heb gesteld is om zo min mogelijk gebruik te maken van de computer als manipulatie tool. Ik heb de computer alleen gebruikt om de beelden weer te geven op de televisie en om de beelden vervolgens weer in te laden om te printen. De beelden hierboven zijn de twee beelden die tot nu toe het beste aansluiten op hetgeen ik tracht te bewerkstelligen. Ik zie het als een werk wat constant in ontwikkeling is, het is in feite nooit af.
Bij dit werk hoort ook nog een chronologisch boekje, waarin ik alle foto's van het afgelopen jaar in volgorde weergeef, om op deze manier het proces, ontwikkeling te verduidelijken.

Bij deze opdracht hoorde ook een scriptie.



1 comment:

Anonymous said...

Hou echt van de grafische vormgeving en navigatie van de site, gemakkelijk op de ogen en goede inhoud. andere sites zijn gewoon veel te vol met toevoegt